Kdysi jsem přespal v jednom pražském domě, kde se prý interiéry nezměnily už od první republiky. Klavír, na kterém hrál sám Suk, tomu nasvědčoval. Stejně tak telefon, který jsem ráno musel použít, abych doma nahlásil, kam mne noční Praha zanesla. V muzeu by z něho měli radost, já tehdy o poznání méně. Vytočit číslo bylo peklo – pro každou cifru jsem musel ztuha otočit ciferníkem a vždy trpělivě vyčkat, až se otočí zpět. Zejména devítka a osmička byly zkouškou trpělivosti.

Proč ta vzpomínka? Ciferníkový telefon, vlastně jeho absence v současných domácnostech, dobře ilustruje touhu lidstva po rychlé a snadné komunikaci. To neplatí jen pro telefonování, kde se pomalu začíná prosazovat vytáčení hlasem, ale i pro finanční trhy. Avšak zde je často tato snaha mylně zaměňována s podvodem. I nejnovější kniha Michaela Lewise Flash Boys kritizuje obchodníky, kteří se snaží reagovat na události na trhu co nejrychleji. Kupují si rychlé počítače, umísťují je co nejblíže burzám anebo investují do nových optických kabelů, které krajinou běží „podle pravítka“. Tuto zcela pochopitelnou snahu o rychlou komunikaci pak neváhá nazvat front-running, což lze volně přeložit jako předbíhání v řadě.

Při front-runningu ale vůbec nešlo o technologii, jako spíše o podvodnou kreativitu lidského ducha. Tento pojem vznikl v době, kdy se vše dělo na papíře, čínském vynálezu starém patrně více než dva tisíce let. Princip byl jednoduchý – na listu, na kterém obchodník zaznamenával nabídky a poptávky po daném akciovém titulu, se nechalo několik horních řádků volných. Obchodník následně zjistil, čeho je v seznamu více – nabídek nebo poptávek - a kam se tedy cena akcie pohne. Pokud například v seznamu převažovaly nákupy, cena šla nahoru. Nebylo pak nic jednoduššího, než do prázdných řádků doplnit jména oblíbených zákazníků nebo kamarádů a nějaké akcie jim koupit. Dostali se tak na začátek fronty a akcie nakoupili za původní nižší cenu. Za tu zvýšenou je pak prodali.

Toto chování je jasný podvod. Avšak to, že někdo dá ciferníkový telefon do muzea a volá z mobilu jedním pohybem prstu přes displej, není. Můžeme sice namítat, že bankéř s ciferníkovým telefonem je v nevýhodě oproti bankéři s mobilem, když se oba snaží telefonicky zjistit, co se na trzích děje. Je ale řešením zakázat mobily?